نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به‌ واسطه نقصان یا مرض

برای توافق در مورد نفقه در طلاق توافق توجه داشت که طبق ماده ۱۱۰۲ به‌ محض اینکه عقد نکاح انجام شد، طرفین در مقابل یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می‌گردند. یکی از وظایف زن تمکین و یکی از وظایف مرد، دادن نفقه در قبال تمکین است.

به طور کلی در طلاق توافقی فوری پرداخت نفقه به صورت توافق میان زوجین می باشد.در توافق نامه مربوط به طلاق توافقی، باید روشن شود که آیا نفقه ‌ای بر گردن شوهر باقی مانده است یا خیر.اگر باقی مانده باید مقدار، شرایط پرداخت و زمان آن تعیین شده باشد.

چنانچه زوجین در رابطه با نفقه به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌نماید.که در نتیجه امکان انجام نفقه و طلاق توافقی هم میسر نخواهد بود.

 

توافق در مورد اجرت المثل در طلاق توافقی

 

اگر زوجه مسئول رسیدگی به فرزندان و امور منزل باشد و بخواهد از شوهر خود، بابت کارهایی که در منزل انجام می‌دهد، دستمزد دریافت کند به او اجرت المثل تعلق می گیرد.

قانونگذار با طرح عنوان اجرت‌ المثل در مباحث قانونی، قصد تفهیم این موضوع را دارد که زن موظف به انجام کارهای منزل نیست و در صورت انجام هرگونه اقدامی در منزل، می‌تواند اجرت‌المثل مربوط به آن را دریافت کند.

 

در واقع مطالبه اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک یکی دیگر از دعاوی مالی است که در دادگاه‎های خانواده مطرح می‌شود.

بار اثبات این که زن مستحق دریافت اجرت المثل هست یا خیر با خودش است و اگر در مورد آن ادعایی داشته باشد و نتواند مطابق با قانون، استحقاق خود بر اجرت المثل را اثبات نماید، ادعای وی مسموع نخواهد بود.

طبق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعا بر عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.


ما بیشماریم المثل ,نفقه ,اجرت ,انجام ,توافق ,طلاق ,اجرت المثل ,طلاق توافقی ,باقی مانده ,مورد اجرت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بازاریاب فضای مجازی مطلب سرا - مطالب عمومی و دانستنی شوتوکان جهانی استان خراسان رضوی ابادی (روستا ) در سیستان خرید اسامی پروژه های دانشجویی | پروژه برنامه نویسی | مقاله | کارآفرینی مهندس محمدرضا صادقی